Naufal di kejar ke Emergency Room

by - December 18, 2010

Assalamualaikum dan salam Ukhuwwah.

Lewat tengahmalam khamis (malam Jumaat) saat ni mama dan baba still tak zzzz lagi.. sedang mengadap laptop keduanya... :) anak2 dan zzzzz dengan nyenyaknya.. namun naufal tidur dalam keadaan yang tidak menyenangkan.. batuk2,,, dan macam sukar untuk bernafas.. malam sbelumnya takde macam tu, just batuk2 aje.. so rasa tak sedap hati je... tiba2 dia bangun dan nangis sambil berbunyi....... maaaaaaaaaa......... nnnnnnn maa........... (bunyi baby nangislah) yg part bunyi maa tu yg best sebenarnya..
macam tak senang duduk aje.. tak selesa kelihatan.. Lalu kami ambil keputusan utk bawa Naufal ke Emergency Room di Hospital Kuala Krai..

Alhamdulillah...... takde orang masa tuu.,. so terus kami dibawa ke asthma bay.. staff yang ada check dada naufal and katanya memang banyak kahak... risaunya Ya Allah.. rungsing juga takut disedut... tentu sakit naufal.. but staff kat situ terus bagi nebulizer pead yg stamubol rasanya.. ..pesan staff yang bertugas, kena letak sampai habis gasnya... tapi dalam masa yg sama, ku risau juga sebab tak de pengalaman , macam ragu2lah juga...  awalnya naufal ok.... but in the middle of proses, dia meronta2 tak nak.. 2 kali buat proses tu.. kali kedua, ku BF kan naufal dulu then alhamdulillah naufal zzzz.. so blh lah buatnya... dlm kul 2 siap, staff check still ada lg kahaknya.. ku tanya asthma or not? alhamdulillah sekali lega, bukan atshma. katanya just jangkitan kuman.. so sebelum balik dibekalkan kami ubat utk cairkan kahak.. ubat selesama utk bb, dan ubat demam... if still lagi bernafas cam mula2td...staff situ pesan kena cepat2 bawa ke emergency semula..

Tapi sampai ke hari ni, Naufal masih lagi batuk2 dan macam ada lagi kahaknya.. cuma tidak sekuat malam kelmarin.. Ya Allah permudahkan lah urusan anakku, berilah kesihatan kepadanya.. Ameen Ya Rabbal Aalamin..

oh ya ini artikel yang ku petik dari ratuhati.com.. sebagai info untuk ibu2 semua... Insya Allah .. bila dah baca artikel ni, rasa sedikit kelegaan, kerana itu antara perkara yang mungkin akan di alami bayi.. cuma bergantung pada bayi kita juga.. and last,.. jaga kebersihan persekitaran kita .

Selsema, batuk dan kahak membuatkan baby sukar bernafas dan berasa tidak selesa. Baby di bawah usia dua tahun memang kerap mengalami bronchospasm iaitu bengkak dan pengecutan dalam paru-paru. Simptom penyakit ini seperti batuk, demam, selesema dan sesak nafas. Penyakit ini boleh juga dialami oleh orang dewasa tapi lebih bermasalah jika ia menyerang babykerana mereka tidak berupaya mengeluarkan kahak sendiri. Selalunya kanak-kanak di bawah usia lima tahun sering berhadapan dengan masalah bronkitis atau bronkospasm.




Kebiasaanya ibu bapa akan merujuk anak mereka ke hospital apabila mendapati anak mereka menghadapi masalah pernafasan seperti hidung tersumbat, pernafasan berbunyi serta simptom seakan penyakit asma.



Apa yang boleh kita lakukan sekiranya di rumah memang tidak ada alat penyedut hingus, ibu bapa boleh mencuba teknik tepukan yang dinamakan percussion ke atas baby mereka. Caranya mudah, pastikan baby dalam posisi meniarap dan letakkan bantal di bawah perut. Pastikan bantal itu tidak terlalu tebal. Kemudian condongkan sedikit posisi bantal dengan kedudukan kepala baby bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.



Bentukkan tapak tangan seakan cupping (lubang di tengah) dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan untuk menepuk perlahan di belakang baby. Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih di kiri dan kanan tubuh baby pula. Tujuan menepuk ini adalah untuk melonggarkan kahak di dalam paru-paru dan 15 minit selepas selesai menepuk, biasanya baby akan batuk atau bersin dan sekali gus mengeluarkan kahak dalam bentuk muntah. Jika tertelan, tidak mengapa kerana kahak tersebut akan keluar menerusi najis mereka.



Sebelum memulakan teknik tepukan percussion ini, pastikan anak tidak minum susu sejam atau setengah jam sebelum bagi mengelakkan muntah.

You May Also Like

1 comments

  1. salam k.mae..sori kami x tahu pun naufal x sihat.msj aritu x tnya kbr pn..sian naufal..cepat sembuh deh..

    ReplyDelete