by - January 01, 2011

Tahun Baru 2011 sudah menjelma... hari ni dah 2hb Januari 2011.. SELAMAT TAHUN BARU MASIHI semua... dan ada yang menunggu Tarikh 11.11.11.. means sungguh indah tarikh tersebut untuk di abadikan dalam sejarah kehidupan. Tarikh yang cantik..

dan yang pasti mereka yang lahir 11.11 tentunya tertunggu-tunggu tarikh tersebut.  Dan dalam menyambut tahun baru 2011, me tak lepas dari ujian kesakitan dari Allah. sudah 3 hari terkena tonsil. Masya Allah sakitnya nak menelan makanan.. pedih je terasa.. Mula2 ingatkan sakit tekak nak batuk.. so pagi2 lagi minum air asam jawa yang di campur dengan sedikit garam dan gula.. tahanlah sekejap.. bila sujud dalam solat , masya Allah sakitnya.. berdenyut-denyut.. Ya Allah ampunkan dosaku.. ku terima kesakitan ini dengan penuh redha.. moga terhapus dosa2 kecilku. ameen... Nak makan pun dah tak lalu, risau datang juga takutnya kurang khasiat dan zat dalam tubuh untuk supply susu buat si naufal... dah tentunya air kurang dari biasa... Jumaat tu terasa sangat sejukkkkkkkkkkk... walaupun cuaca memang mendung dan hujan, kipas dah tentunya tak buka,...... sejuk sangat2.. terpaksa berbungkus dalam comforter... itupun tak tahan lagi sejuknya... Mujur tika dan saat itu naufal lena dalam buaian... baba dan Insyirah ke rumah MIL .
tak pernah pun selama ni terkena sakit ni.. so dah dapat merasainya.... minta baba belikan panadol.. alhamdulillah tahanlah sekejap, bolehlah makan dan minum sementara sakitnya bertahan..

Semalam.... baba buat rawatan.. hahahaha.. macam tak percaya je, tapi bagi laaa dia buat, kan terasa pula hati my hubby.... dia masukkan ibujari ke lelangit mulutnya.. then urutkan ibujari di sekitar tekak ku yang sakit... tak tahulah dia baca ayat apa... tapi letakkan keyakinan pada Allah ya... Alhamdulillah pagi ni bangun dari tidur... tak terasa peritnya... dah tahan.. alhamdulillah......... ingatkan kalau tak tahan lagi nak ke klinik..
Antara rawatan yang dicadangkan , boleh dibaca di hhtp://infosihat.gov.my
1) mengambil paracetamol utk meredakan kesakitan
2) Makan makanan yang sejuk, lembut dan minuman sejuk
3) Banyakkan minum
4) Elakkan makanan yang keras, rangup, berempah dan pedas
5) Rehat yang secukupnya
dan akhir sekali.. pengambilan antibiotik..

Alhamdulillah....... tonsil ku dah berkurangan.. hari ni adalah hari yang mengembirakan hati ... :)


You May Also Like

0 comments