Bila sibuk ... Bila Lapang... Bila

by - February 22, 2010

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Muda sebelum tua


sihat sebelum sakit,

kaya sebelum miskin

lapang sebelum sibuk...








antara lirik lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan Raihan, harapnya dah betul susunan lirinknya, maklumlah jarang-jarang mendengarnta sekarang..





Hakikatnya kehidupan kita memang tidak akan lari daripada perkara2 tersebut. Setiap daripada kita akan menghadapi saat, yang muda pasti akan menghadapi hari tua, atau mungkinkah kita tidak sempat untuk menghadapi usia tua, lantaran dijemput ilahi?? hanya Allah Taala sahaja yang mengetahuinya. Apa yang mampu kita lakukan, dengan berdoa memohon agar kita dimatikan dalam keadaan husnul khatimah (dalam kesudahan yang baik) . Ameen..





Atau lantaran dalam menghadapi kehidupan ini, kita tentunya tidak lari daripada di sapa saat tenang dan lapang, mungkin tika dan waktu lapang ini, kita bersenang2 dengan nikmat yang telah diberikan oleh Allah, adakah dalam menghadapi saat ini, kita ingat kepadaNya? memuji2 Nya yang telah memberikan nikmat tersebut pada kita?? atau ini juga satu ujian daripadaNya.. dengan nikmat kesenangan dan kelapangan yang ada , adakah kita termasuk di dalam hambanya yang bersyukur dengan nikmat tersebut?? Allahu A'lam dan diri kita mengetahuinya... koreksi diri adalah perkara yang boleh mengukur tahap kesyukuran, keimanan kita??





Mungkin di saat ini juga, kita sedang diuji olehNya dengan ujian kesusahan dan kesibukkan dengan perkara2 atau sesuatu yang tidak di diduga? Mampukah kita menghadapi ujian yang diberikaNya? bersediakah kita? kuatkah Iman kita? Di saat ini juga, seseorang itu mungkin akan semakin mendekati Rabbul Izzati atau di saat ini juga keimanan kita akan teruji? maka bersabarlah dalam menghadapi segala ujian daripada Allah....


You May Also Like

0 comments