menarik untuk dikongsi bersama

by - February 01, 2008


RENUNGAN BERSAMA

satu cerita pendek daripada artikel tulisan Dr. HM Tuah Iskandar dari majalah Pa&Ma (Nov 2005).
Ceritanya macam ni:
Salleh dan Salmi pasangan suami isteri yang selalu bertengkar walaupun masalah kecil. Satu hari mereka berselisih faham dan tidak bertegur sapa. Oleh kerana masing2 ego dan tidak mahu mengalah, mereka hanya menggunakan tulisan sebagai perantaraan komunikasi.

Pada suatu malam sebelum tidur, Salleh menulis sekeping nota untuk Salmi berbunyi, "Kejutkan saya jam 6 pagi esok. Saya ada mesyuarat"

Keesokan harinya, Salleh mengamuk kerana bangun lewat. Semasa sedang mencari Salmi untuk memarahinya, dia terjumpa sekeping nota yang tertampal di pintu berbunyi, "Abang, bangun cepat. Dah pukul 6 pagi. Kang terlambat pulak!"

Hmm..cuba fikir di mana silapnya?

TIPS2 KELUARGA BAHAGIA



Biar Makin Disayangi Suami

Memang tidak adil jika kita hanya meminta para lelaki yakni hanya suami yang menanggung semua keperluan dalam sesebuah hubungan. Sesekali apa salahnya anda pula yang mengambil alih tanggungjawab tersebut. Tapi janganlah sampai anda pula menjadi pengendali dalam bahtera hubungan anda berdua. Keadaan berat sebelah seperti ini akan menyebabkan perjalanan rumah tangga atau hubungan perkasihan anda tidak akan berjalan lancar. Oleh sebab itu, prinsip give and take perlu betul-betul diterapkan.
Bagi lelaki memikul kesemua tanggungjawabnya bukan satu masalah. Bagi mereka asalkan isteri atau kekasih senang, mereka sanggup lakukan apa sahaja. Tapi sebagai isteri atau pasangan yang setia, anda juga perlu melakukan sesuatu yang bermakna. Jika anda ada sikap tolak ansur,sudah pasti anda akan semakin disayangi pasangan.
Untuk itu, cuba beberapa tip berikut ini:

Sempatkan diri anda menyapa suami ketika anda atau dia mahu ke pejabat atau hubunginya melalui telefon di pejabatnya dan katakan bahawa anda akan merinduinya sepanjang hari itu. Ciuman kasih juga boleh diberikan kepada suami sebelum dia melangkah ke tempat kerja.

Ungkapkan rasa cinta anda dengan pelbagai cara unik. Misalnya, kirimkan pesan cinta singkat melalui SMS di telefon bimbit atau emelnya. Atau, selitkan pesanan "Selamat makan, sayang" dalam bekalan makanan tengaharinya jika anda membekalkan makanan tengahari dari rumah untuk suami.

Sesekali, buat janji makan tengahari bersamanya secara spontan. Ajak dia ke restoran tempat pertama kali anda makan berdua ketika bercinta dahulu (kalau tempat itu masih di daerah tempat anda tinggal sekarang).

Biarkan dia membantupekerjaan anda. Jangan lupa ucapkan terima kasih setelah itu, lalu pujilah usahanya membantu anda.

Sesekali ajak dia menonton wayang di pawagam. Biarkan dia yang menentukan filem apa yang mahu ditonton. Memberi pujian dengan mengatakan bahawa dia pun sehebat hero dalam filem itu. Sebutkan beberapa kebaikannya yang membuat anda sangat menyintai dan menyayanginya, walaupun mungkin wajahnya tidak sekacak hero dalam filem yang anda tonton itu.

Jika dia merancang mahu menonton siaran langsung sukan kegemarannya di kaca TV pada tengah malam, sediakan makanan ringan kesukaannya. Esok pagi, tanyakan berapa gol atau skor yang diperoleh oleh pasukan kesukaan. Biar suami menyedari sikap prihatin anda terhadapnya atau sekurang-kurangnya dia dapat merasakan betapa anda begitu menghargainya.

Tidak perlu menunggu hari ulang tahunnya untuk memberikan hadiah. Berikan kejutan berupa hadiah-hadiah kecil seperti aksesori kereta, tali leher atau kaset penyanyi atau group band kegemarannya.

Tertawalah ketika mendengar gurauannya, atau menyanyilah bersamanya biarpun suaranya terdengar sumbang.

Berusahalah bergaul dengan para sahabatnya. Anggap dia seperti teman anda sendiri. Jika mereka menceritakan kisah nostalgia masa lalu, dengarkan bersungguh-sungguh, meskipun anda sudah mendengar cerita-cerita itu.

Simpan gambarnya di dompet anda.

You May Also Like

0 comments